Outékaché

0

Når man har reoler med begrænset plads, er lykken at finde materialer, der kan varieres og bruges til mere end bare én aktivitet. Et sådant materiale er Outékaché – et spil, som du kan finde i CIHAs webbutik.

Spillet består af 100 små sekskantede brikker af træ med substantivbilleder på og 100 små kort med de samme billeder. Brikker og kort opbevares i en cylindrisk kasse med bærestrop, så det er nemt at transportere. Klik på billedet, så kommer du frem til spillet i webbutikken.

observationsspillet

Billederne forestiller

  • boliger – hus, slot
  • dyr – egern, stegosaurus, hval
  • husholdningsting – vandkande, kaserolle, paraply
  • legetøj – robot, fodbold, bamse
  • madvarer – æble, gulerod, burger
  • planter – tulipan, pæretræ, svamp
  • musikinstrumenter – guitar, saxofon, tromme
  • transportmidler – brandbil, sejlskib, rumraket
  • tøj – shorts, gummistøvler, badedragt
  • vejret – sky, regnbue, sol

Og så til variationsmulighederne 😀

Nedenfor har jeg listet en række aktiviteter, spil og lege med meget forskellige fokusområder: hukommelse, benævnelse, beskrivelse, kategorisering, turtagning, rolleleg, gensidig instruktion, koncentration blandt andet. Nogle af aktiviteterne er bedst sammen med et enkelt barn, andre er kun gode, hvis flere børn er med.

  1. I kan spille Outékaché som et enkelt find-det-samme-spil (à la Vildkatten)
    • træk et kort og find den samme brik
  2. I kan lege huskeleg
    • udvælg fx 20 brikker + de tilsvarende kort – sikr dig, at børnene ved, hvad billederne forestiller!
    • træk først et kort, benævn det uden at vise det og lad et barn finde den rigtige brik
    • træk 2 kort, benævn dem lige efter hinanden og lad et barn finde de rigtige brikker
    • gør det samme med 3 kort, 4 kort, 5 kort
    • lad også børnene instruere hinanden
  3. I kan lege huske-/gemme-/findeleg
    • læg 5-10 brikker rundt i lokalet, mens du fortæller: “gummistøvlerne lægger jeg i vindueskarmen”, “motorcyklen lægger jeg ved siden af dukken”, “æblet lægger jeg sammen med koalaen ned i den her pose”
    • lad børnene skiftes til at trække et kort (der passer med de gemte brikker, förstås) og se, om de kan huske, hvor brikken blev lagt hen? kan de hjælpe hinanden med at huske?
    • når I er blevet enige om gemmestedet, finder barnet, der trak kortet, den brik der passer til
  4. I kan lege huske-/fortælle-/gemme-/findeleg
    • som legen ovenfor – lad børnene gemme et par brikker hver, mens de fortæller til de andre, hvad de gør
  5. I kan finde billeder og kategorisere dem
    • kan det spises?
    • er det levende?
    • hvad kan man bruge det til?
  6. I kan finde billeder i en bestemt kategori
    • transportmidler, tøj …
  7. I kan udvælge fx 15 billeder og beskrive ét af dem uden at benævne – hvor mange oplysninger skal der til, for at de andre kan gætte, hvilket billede der blir beskrevet?
    • det er ikke noget levende
    • man kan spise det
    • det har vokset på et træ
    • det er rødt
    • det er en frugt
    • det har en tynd skræl
  8. I kan spille hvem er hvem i varianten hvad er hvad?
    • udvælg 20-30 billeder og stil hinanden spørgsmål:
      • kan det spises?
      • er det levende?
      • kan man have det i en bukselomme?
  9. I kan ordne dyrebillederne (37 stks.) i kategorier
    • hvor mange ben har dyret?
    • hvor bor dyret (på en bondegård, i zoologisk have, i skoven …)?
    • hvad spiser dyret?
    • kan det være et kæledyr? er det for farligt til at være et kæledyr?
  10. I kan finde billeder med en bestemt farve
  11. I kan klappe stavelser
    • der er ord med 1 til 5 stavelser
  12. I kan spille stavelseskrig
    • pa-pe-gø-je (4) vinder over cy-kel (2)
    • hav-skild-pad-de (4) vinder over is (1)
  13. I kan finde billeder med et givent fonem
    • valmue, vandkande, vulkan
    • gave, grantræ, gris, guitar, guldsmed, gummistøvler, gulerod
  14. I kan bruge billederne til at lave fonemskelnen
    • hvad begynder med /s/? vulkan, gummistøvler, snegl, regnbue, solbriller
  15. I kan lege købmand og skiftes til at købe ting hos hinanden
    • hvad koster en is, et æsel og en motorcykel?
    • hvor meget koster en koala, et bolsje og en fodbold?
  16. I kan lege købmand og skiftes til at købe ting hos hinanden
    • træk et kort og køb den tilsvarende brik hos købmanden – uden at vise!
    • træk 2 kort og køb de tilsvarende brikker
    • træk 3, 4, 5 kort – hvor mange ting kan købmanden huske?
  17. I kan spilles kollektivt billedlotteri
    • læg 20-30 brikker på midten af bordet, så alle kan se, og alle kan nå alle brikker
    • tag bunken med de tilsvarende kort og sæt dig et par meter væk
    • kald det første barn hen til dig, lad ham trække et kort, som kun du og han må se
    • lad barnet benævne kortet, som det næste – og KUN det næste – barn skal finde brikken til
    • hvis det er for svært, må barn nr. 2 bede om hjælp, og først da må de andre børn hjælpe
    • når brikken er fundet, lægges kort + brik i en skattekiste
    • lad barn nr. 2 benævne et kort til barn nr. 3 og så fremdeles
  18. I kan spille kollektivt billedlotteri
    • som ovenfor – nu må man bare ikke benævne, kun beskrive: “den, der laver mælk”, “den kan sejle på vandet”, “man kan spise det”
    • hvis barnet, der skal beskrive, kommer til at benævne, starter turen forfra med et nyt kort, der skal beskrives
    • hvis barnet, der skal finde brikken, ikke er sikker på, hvilken han skal finde, må han spørge barnet, der beskriver, om flere oplysninger
  19. I kan lave skøre madopskrifter
    • smager pære + burger godt?
    • hvad med bolsje, citron + is?
  20. I kan lave skøre sætninger
    • træk 2 billeder og lav en historie: hesten bor på slottet
    • træk 3 billeder og lav en historie: guitaren finder et æble i vulkanen
  21. I kan træne hukommelse og sætningsopbygning i en omgang da jeg var til te hos kejseren
    • udvælg 10-15 billeder og lav en historie, der blir længere og længere og skørere og skørere

Untitled Untitled

Listen er på ingen måde udtømmende. Som tommelfingerregel gælder, at jo mere leg – og især rolleleg – du kan få flettet ind i aktiviteterne, desto mere sprogindlæring følger der med. Og jo mere snak imellem børnene desto bedre! Du kan evt. finde mere inspiration i indlægget her om spil og sprogbehov.

Det er ikke lykkedes mig at finde ud af, hvad outékaché betyder, eller på hvilke(t) sprog det er et ord. Derfor ved jeg heller ikke, hvordan ordet udtales. Måske ved du det?


Indlægget er oprindeligt (12.3.18) publiceret på ciha.dk

Skriv et svar