Da jeg var til te hos kejseren er en supergod aktivitet til at træne syntax, rækkefølge, årsag & virkning, hukommelse, impulskontrol, fantasi og laaaaange historier!
Princippet i aktiviteten er, at én af deltagerne begynder historien med at sige »Da jeg var til te hos kejseren, mødte jeg … X.« Næste deltager siger så »Da jeg var til te hos kejseren, mødte jeg X … og Y.« På den måde blir historien længere og længere, jo flere ting, man skal huske.
Jeg arbejder med en del børn, hvor vi øver det at fortælle længere, sammenhængende historier. Og hér er kejserhistorier helt eminente.
Jeg bruger visuel understøttelse i form af små billeder fra Erzähl mir was fra Haba. Billederne er meget eventyrlige og nemme at afkode. Der er billeder, der forestiller dyr (drage, ørn, ravn, vildsvin, egern fx), steder (træ, bro, slot, mølle, hytte, vej …), mennesker (dreng, prinsesse, troldmand, kok, heks …) og alskens ting (æble, skattekiste, lås, sværd, spejl …). Billederne måler 4 x 4 cm, og når vi lægger dem ved siden af hinanden på tværs af bordet, er der plads til 19 billeder. Så vores historier kan blive 19 billeder ‘lange’. Det er en OK længde, for så er det ret meget, der skal huskes, uden at det blir helt umuligt undervejs.
Man skiftes til at trække et nyt billede og lægge det til slutningen af historien, så man skiftes også til at bestemme, i hvilken retning historien skal udvikle sig. Man skiftes til at fortælle, og man skal være stille og opmærksom, når en anden fortæller, for ellers ved man jo ikke, hvad man selv skal fortælle, når man får sin næste tur!
I morges havde jeg besøg af en dreng og hans farmor, og vores historie begyndte sådan her:
- »Da jeg var til te hos kejseren, mødte jeg en ulv.«
- »Da jeg var til te hos kejseren, mødte jeg en ulv, og bagved ulven stod der en skattekiste.«
- »Da jeg var til te hos kejseren, mødte jeg en ulv, og bagved ulven stod der en skattekiste, der var fyldt med guldmønter.«
- »Da jeg var til te hos kejseren, mødte jeg en ulv, og bagved ulven stod der en skattekiste, der var fyldt med guldmønter. Og for at få fat i guldmønterne sku man ha fat i en nøgle.«
- »Da jeg var til te hos kejseren, mødte jeg en ulv, og bagved ulven stod der en skattekiste, der var fyldt med guldmønter. Og for at få fat i guldmønterne sku man ha fat i en nøgle. Men nøglen sad desværre oppe i et træ.«
- »Da jeg var til te hos kejseren, mødte jeg en ulv, og bagved ulven stod der en skattekiste, der var fyldt med guldmønter. Og for at få fat i guldmønterne sku man ha fat i en nøgle. Men nøglen sad desværre oppe i et træ, og den var bevogtet af en ravn, der ikke ville gi slip på nøglen.«
Historien blev meget dramatisk undervejs med deltagelse af skattekistens retmæssige ejer, et par fortryllede kongekroner, en klog kok, et giftigt æble og en hest, der blev forvandlet til en kat.
Hvis du ikke lige har en masse eventyrbilleder, kan du i stedet fortælle historier med fonemtargetord, eller andet, som I er i gang med at træne. Husk bare, at der hører eventyrligheder med i eventyr, for at de spændende og værd at høre på og koncentrere sig om!
[…] I kan træne hukommelse og sætningsopbygning i en omgang Da jeg var til te hos kejseren Udvælg 10-15 billeder og lav en historie, der bliver længere og længere og skørere og […]