Fiks det!

“The “fixed-up-one” routine is a metalinguistic technique that enables adults to talk simply to children about making revisions and repairs and how to do so.”

Nedenfor kan du downloade min danske version af Caroline Bowens fixed-up-one routine. I de originale versioner er der eksempler på fx fronting af klusiler, stopping af frikativer, h-sering af s, udeladelse af tryksvage stavelser og klyngereduktion. Jeg har lavet én version, som du kan bruge, anset hvilke(n) simplificeringsproces(ser), der er på spil i barnets fonologi.

Jeg har lavet min version, så den ligner Caroline Bowens så meget som muligt. Du kan hente den ved at klikke på billedet nedenfor.

Filen kan du downloade ganske gratis. Du kan printe den, hvis du helst vil ha den i en papirversion. Du kan bruge filen som en pdf-fil og vise den på en pc fx vha. programmet Acrobat Reader.

Du kan også importere den til din ipad og vise den som en ibook. Når du henter filen, åbner du den bare i ibook. Alternativt kan du gemme filen i din dropbox (hvis du har en sådan) og så senere åbne den derfra og eksportere den til ibook. Så ser det ca. sådan ud:

Fil 23-05-2017 23.46.20 Fil 23-05-2017 23.47.16 Fil 23-05-2017 23.48.00


Instruks:

Læs teksten for barnet.
Læs teksten for barnet.
Læs teksten for barnet. Måske skal du forklare lidt om, hvem Einstein var.
Læs teksten for barnet.
Læs teksten for barnet. Hold en pause ved … og lad barnet afslutte sætningen. Hvis han ikke gør det, slutter du sætningen med det, der står i [].
Læs teksten for barnet. Vent på hans svar, der gerne skal indeholde termen ‘fikse det’. Hvis han ikke siger ‘fikse det’, hjælper du ham og siger det for ham.
Læs teksten for barnet. Benævn de 6 billeder i tilfældig rækkefølge.
Læs teksten for barnet. Benævn hver billede 2 gange i tilfældig rækkefølge og lad barnet pege.
Læs teksten for barnet. Benævn hver billede 2 gange i tilfældig rækkefølge og lad barnet pege.
Læs teksten for barnet. Benævn hver billede 2 gange i tilfældig rækkefølge og lad barnet pege.
Læs teksten for barnet. Benævn hver billede 2 gange i tilfældig rækkefølge og lad barnet pege.
Læs teksten for barnet.
Benævn billedet 3-4 gange. Lad det være tilfældigt, om du siger ‘mand’ eller ‘kan’, så barnet ikke kan regne ud, hvornår du siger rigtigt eller forkert.
Benævn billedet 3-4 gange. Lad det være tilfældigt, om du siger ‘mælk’ eller ‘kælk’, så barnet ikke kan regne ud, hvornår du siger rigtigt eller forkert.
Benævn billedet 3-4 gange. Lad det være tilfældigt, om du siger ‘mål’ eller ‘kål’, så barnet ikke kan regne ud, hvornår du siger rigtigt eller forkert.
Benævn billedet 3-4 gange. Lad det være tilfældigt, om du siger ‘måge’ eller ‘koge’, så barnet ikke kan regne ud, hvornår du siger rigtigt eller forkert.
Benævn billedet 3-4 gange. Lad det være tilfældigt, om du siger ‘mølle’ eller ‘kølle’, så barnet ikke kan regne ud, hvornår du siger rigtigt eller forkert.
Læs teksten for barnet. Lad barnet benævne billederne. Opmuntr ham gerne til at sige forkert med vilje, så du kan bede ham om at ‘fikse de(t)’ ord, der blev sagt forkert.
Denne tekst er til barnets omsorgspersoner (forældre, bedsteforældre, dagtilbudspersonale, lærere). Lad den voksne læse teksten og besvar evt. spørgsmål.
Denne tekst er til barnets omsorgspersoner (forældre, bedsteforældre, dagtilbudspersonale, lærere). Lad den voksne læse teksten og besvar evt. spørgsmål.

Loading