Som de fleste andre logopæder har jeg efterhånden fået samlet mig en stor billedsamling. Når man vil ha et barn til at sige noget bestemt, er det nemlig en god hjælp med visuel støtte.
Med et billede som samtale-‘starter’ kan du (til dels) styre, hvad samtalen kommer til at handle om – og derved også hvilke ord, vendinger, fraser, sætninger, der kommer i spil. På billedet her er det oplagt at tale om de kreative aktiviteter, som børnene på billedet er i gang med.
Du kan spørge barnet:
- hvad gør drengen med den blå trøje (altså ham, der sidder ned ved bordet)?
- og hvad gør den anden dreng med blå trøje på (den dreng, der står op)?
- kan du finde de gule bøtter med maling?
I kan skiftes til at fortælle om en detalje på billedet:
- manden har en bøtte maling i den ene hånd og en masse ruller papir under den anden arm
- en pige har malet sine hænder i to farver – blå og gul – og nu skal hun bruge hænderne til at lave aftryk af dem på papiret
- nogle af ballonerne er stukket af fra de kurve, som de var lagt i
Jeg har billeder med dyr og med mennesker – og billeder med mange handlinger og knapt så mange handlinger på. På den måde kan jeg også graduere, hvor kompleks opgaven skal være.
Nogle billeder åbner jeg i et tegneprogram og ‘klipper’ små detaljer ud af. Så kan vi nemlig skiftes til at trække ét af de små billeder og beskrive det, så den anden skal finde det, der er på billedet:
- jeg har en rede med 3 små fugle i
- kan du finde giraffen, der har tabt et æble ud af sin kasse?
- en orm, der holder i en paraply, så den ikke blir våd – hvor er den?
- øverst i et grantræ sidder der et egern – kan du finde det?
Billederne ligger på min opslagstavle med samtalebilleder på Pinterest. Jeg har også en samling med samtalebilleder, hvor der er handlinger, ting, der er skøre eller forkerte. Dem kan du finde i opslagstavlen hvad er forkert? – se indlægget om dén opslagstavle her.