Hvis jeg sku skrive overskriften i morseskrift, ville det se sådan ud:
-.- — -.. . — .-. -..
Og børnelogopædisk er der jo ikke ret meget sjovt ved dét. Så er der anderledes mere sjov og fut i den superinspirerende kodeordsaktivitet, som Anne-Marie Tange just har lagt op på FUAs facebookside.
Jeg har heldigvis fået lov til at genblogge hendes indlæg, så det kommer her:
Kort om aktiviteten: Denne aktivitet stiftede jeg bekendtskab med under min praktik i PPR i Herning. Aktiviteten kan bruges som individuel aktivitet, men er også rigtig god i en mindre gruppe.
Hvad kan aktiviteten bruges til: Aktiviteten kan bruges til at træne lydskelneevne og udtale. Aktiviteten lægger op til samarbejde mellem de to spillere/hold.
Målgruppe: Børnehavebørn og indskoling. Jo yngre børn, jo større behov for voksenguidning. Jeg har også brugt den med børn visiteret til specialtilbud.
Materialer: Billedkort med minimale par, fx fra Metafonboksen. Skærm (jeg har brugt en klodskasse som på billedet).
Sådan gør man: Der er to spillere eller to hold spillere, som er placeret på hver sin side af skærmen, så de ikke kan se hinandens kort. Holdene har hver et sæt ens kort med samme antal brikker, fx to ”top” og to ”kop” til hvert hold. Det ene hold er ”talere”, og det andet hold er ”lyttere”. ”Talerholdet lægger deres kort i en rækkefølge, så de danner et ”kodeord”. Taler-holdet siger nu deres ord ét for ét. Lytter-holdet lytter og placerer deres kort i den rækkefølge, taler-holdet siger. Når talerholdet har sagt hele kodeordet, fjernes skærmen, og holdene ser, om deres kort ligger ens og lytterholdet dermed har gættet det rigtige kodeord.
Figur 1: Lytter sidder ved bagsiden/bunden af kassen, taler ved kassens åbning. Taler kan evt. lægge sine brikker ind i kassen, så er de mere “hemmelige”. Hvis brikker lægges ind i kassen, skal man være opmærksom på, at lytter starter med at lægge sine brikker i modsatte hjørne af taler (ellers ligger brikkerne spejlvendt, når kassen vendes og rækkefølgen sammenlignes).
Det vidunderlige ved kodeordslegen er, at den ka varieres i det uendelige, og – ikke mindst – at den er en aktivitet, hvor sproget ER legen.
For nu at ta variabiliteten først:
- Stort set alle de barrierespil, du ka hitte på, vil egne sig til Anne-Maries kodeordsaktivitet
- … med konkreter
- … med billedkort
- Jeg ka fint se legen som fantastisk til at øve syntax à la Finn Herman
- Aktiviteten er god træning i SVO-konstruktioner à la hvad sker der? Hvilket billede snakker vi om først?
- For at beskrive hvert billede er talerholdet nødt til at blive enige med hinanden om, hvad billederne viser (pigen maler elefanten eller elefanten maler pigen)
- Kodeordsaktiviteten vil være fabelagtig til at træne de hyppigste 120 ord med indskolingsbørn
- Aktiviteten ka bruges til at træne præpositioner à la foran-bagved-spillet fra Specialpædagogisk forlag
- eller det spil med præpositioner, som jeg mangler at lægge op på min teachers pay teachers-butik
- eller spil à la instruktionsspillet
- Legen ka osse snildt bruges til at øve alskens ordforråd – farver, dyrenavne, køkkenredskaber, navne på de andre børn på stuen
Jeg er stor fan af alle aktiviteter, hvor sproget er legen – dvs. aktiviteter, der ikke gir mening uden sprog:
- Læs gerne mit indlæg om spil og sprogbehov
- Når man nu først ka se billederne (eller konkreterne), når hele koden er sagt, er der brug for en masse auditiv korttidshukommelse undervejs
- og måske har lytterholdet brug for afklaring af beskrivelserne?
- mener du den med den lille bamse?
- mener du billedet med 2 drager?
- altså er der brug for mere ‘rigtig’ kommunikation
- og måske har lytterholdet brug for afklaring af beskrivelserne?
- Hvis du leger kodeordslegen med 2 hold af børn, er der både brug for at snakke med hinanden om, hvad der ska siges om hvert billede, før det blir tilføjet til koden, som modstanderholdet ska gætte, og der er brug for, at talerholdet hjælper hinanden med at sørge for, at beskrivelsen blir korrekt
- så måske vil det være smart at være 2 voksne?
- eller at du er medhjælper på begge hold?
- Hvis du har billeder i overskud – altså hvis hver kode fx ska være på 6 billeder/ord, og talerholdet ka vælge mellem flere end 6 – ka lytterholdet ikke bare bruge udelukkelsesmetoden
- Som aktivitet til at træne fonologisk skelnen og produktion er det glimragende med lege/spil, hvor barnet/børnene er nødt til at sige en masse ord både med de(t) ‘nemme’ fonem(er) og de(t) ‘svære’ i arbitrær rækkefølge
- hvis man hører eller producerer forkert, blir koden det osse
Så. Kodeord er en fantastisk aktivitet, der osse egner sig fortrinligt til at give barnet og hans forældre med som hjemmetræningslektier.
Godt gået, Anne-Marie!