Fonemhistorien med /t/ handler om en ternet tiger, der tager til Italien for at blive af med sine terner.
Der er 219 ord i historien og 136 /t/-fonemer undervejs:
- Ordinitialt: ta’, ta’r, taget, tak, talende, taler, tam, tante, Tap, tape, tapen, tapet, tapetet, tapiren, tavle, tavlerne, te, tegnet, tegninger, telefoner, telt, tern, ternede, terner, ternerne, Tete, ti, tiger, tigerhuden, til, tilføjer, tipier, tirrelig, tis, tit, toget, toilet, tolv, tomater, toner, toppen, tordenvejr, tornadoer, Toro, tosset, totalt, tuba, tulipan, tumpede, turisttur, tusind, TV, TV’et, typisk, tyr, tyren, tyve, tæller, tænder, tænderne, tæpper, tørret, tå, tåbelig, tår, tårn, tårne
- Ordmedialt: fortæller, haletudser, irritabel, Italien, italiensk, italienske, legetøj, politifolk, Tete, turisttur
Læs historien for barnet – gerne med masser af pjattet stemmeføring undervejs – og lad dernæst forælderen gøre det samme, så han/hun er helt med på, hvordan du gerne vil ha den læst højt derhjemme.
Historien skal læses en gang eller to om dagen og helst med masser af pjat og ballade og skuespil lagt i den, så den blir ved med at være sjov.
Barnet behøver ikke gentage historien – bare lytte til den. Teorien bag – og evidensen for – brugen af lydhistorier er, at når barnet gentagne gange hører et givent fonem, blir fonemet mere tydeligt (salient) og derved nemmere at lære. Metoden er især egnet til små børn og børn med vanskeligheder mht. kognition og opmærksomhed.
Jeg har tilstræbt at undgå ord med /d, k, s/, men det er ikke nemt, så jeg er ikke lykkedes helt, desværre.
Husk, når du læser historien højt for forældre og barn den første gang at fortælle, at bogstavet t udtales som /d/ eller /ð/, når det står ordfinalt, og ikke som /t/.
Historien kan du finde her i min butik hos Teachers pay teachers. God fornøjelse!