I min barndom hørte jeg giro 413 i radioen hver søndag. Folk havde været til fest og havde i den anledning samlet penge ind i ‘tante Odas sko’ eller i suppeterrinen, og så ønskede de et bestemt musikstykke afspillet i programmet. Det her med fonemhistorierne er osse så småt ved at udvikle sig til en slags børnelogopædisk ønskeprogram … 😀
Og det er jo bare dejligt, at historierne blir brugt til noget. Pokker stå i at spamme jer med en masse ubrugeligt …
Fonemhistorien med /p/ kan du finde i min butik hos Teachers pay teachers, hvor den er mit produkt nr. 100!
Historien handler bl.a. om en forsvundet parfume, en påfugl og en torpedo. Der er i alt 197 ord i historien, og /p/ optræder 112 gange. Husk, når du instruerer forældrene, at bogstavkombinationen s + p ≠ /sp/. Ordet ‘spiller’ udtales /sbelɐ/. Husk osse, at stavelsesfinale p’er udtales /b/ som fx i ordet op /ᴧb/.
Historiens /p/-ord er følgende:
- ordinitialt: pakkepost, palme, Pan, panteren, panterens, papegøjen, parat, parfume, parfumen, paryk, pas, pasta, peber, peger, pelikanen, pelikanens, pengepung, perfekt, perfekte, persille, pibe, pige, piler, pillet, pingvin, pink, Pip, pirat, piske, pizza, poker, pony, popcorn, porrer, pose, pudser, pung, pungen, pyha, pyjamas, pyramide, pyramiden, pædagog, pænt, pærer, pølen, pølse, pølsen, på, påfuglen, pålidelige, påskeæg, påskeægget
- ordmedialt: gepard, harpun, kopi, Nordpolen, okapi, pakkepost, pengepung, sovepose, søpølse, tapet, tapir, tepose, torpedoen, torpedoens, tulipan, tulipanparfume
Læs historien for barnet – gerne med masser af fjollet stemmeføring undervejs – og lad dernæst forælderen gøre det samme, så han/hun er helt med på, hvordan du gerne vil ha den læst højt derhjemme.
Historien skal læses en gang eller to om dagen og helst med masser af pjat og ballade og skuespil lagt i den, så den blir ved med at være sjov.
Barnet behøver ikke gentage historien – bare lytte til den. Teorien bag – og evidensen for – brugen af lydhistorier er, at når barnet gentagne gange hører et givent fonem, blir fonemet mere tydeligt (salient) og derved nemmere at lære. Metoden er især egnet til små børn og børn med vanskeligheder mht. kognition og opmærksomhed.
God fornøjelse!