Fonemhistorie med /d/

1+

lottedatter2Logopædhjernen er ikke gået helt i stå. Endnu. Har produceret en lydhistorie med /d/’er i massevis. Lydhistorien ligger på Teachers pay teachers i min butik dér til gratis download.

Ordene er disse:

  • ordinitialt: dag, dart, datter, de, deler, delfinen, den, denne, der, deres, derhen, desværre, det, diamant, dinoen, Ditte, Dodo, Dodos, dommer, du, due, duen, dur, dyr, dyrlægen, dytte, dæl’me, dårlig, dåse
  • ordmedialt: bytte, datter, efter, flotte, fordi, hatten, hitte, hitter, hjerte, hjorten, hytte, hytten, hætte, judo, leoparden, liter, Lotte, ludo, lytter, nuttede, ofte, piraten, Rødhætte, spytter, sætter, ærter
  • ordfinalt: at, bat, dart, diamant, Ditte, Dodo, Dodos, dytte, et, hat, højt, leopard, lidt, midt, nyt, ondt, rat, salat, slot, spist, visit, vådt

I d-historien optræder fonemet /d/ 126 gange, og der er i alt 199 ord i den. Jeg har forsøgt at undgå alt for mange ord med g’er og k’er.

+d-lydhistorie - udsnit

Læs historien for barnet – gerne med masser af pjattet stemmeføring undervejs – og lad dernæst forælderen gøre det samme, så han/hun er helt med på, hvordan du gerne vil ha den læst højt derhjemme.

Husk at fortælle forældrene, at når bogstavet d står ordfinalt, så forsvinder det ofte enten helt (som i ordet ‘med’) eller blir til /ð/ (som i ordet ‘mad’). Og når bogstavet t står ordmedialt (som i ordet ‘hytte’) eller ordfinalt (som i ordet ‘hat’), så udtales det /d/ og ikke /t/. Markér eventuelt i teksten de steder, hvor der er /d/’er.

Historien skal læses en gang eller to om dagen og helst med masser af pjat og ballade og skuespil lagt i den, så den blir ved med at være sjov.

Barnet behøver ikke gentage historien – bare lytte til den. Teorien bag – og evidensen for – brugen af lydhistorier er, at når barnet gentagne gange hører et givent fonem, blir fonemet mere tydeligt (salient) og derved nemmere at lære. Metoden er især egnet til små børn og børn med vanskeligheder mht. kognition og opmærksomhed.

Skriv et svar