Godt så! Hvad skal alle de der minaturer i VHS-kassetter gøre godt for? Hvad kan de bruges til? Kan man ikke bare bruge billeder i stedet for?
JO!
Selvfølgelig kan du bruge billeder i din intervention. Er du omkringcyklende logopæd, er billeder klart lettere at ha med, alene af den grund, at de vejer og fylder mindre end konkreter. Og rigtigt mange genstande er lettere at illustrere på et billede end ved en konkret ting. For slet ikke at snakke om verber, adjektiver, modsætninger. Så miniaturerne er et supplement til billederne.
Miniaturerne kan du i princippet bruge til præcis de samme ting, som du kan bruge billederne fra Outékaché til. Jeg bruger primært mine miniaturer i fonologisk intervention.
Jeg arbejder fx med August, der bruger /d/ som erstatning for /f, g, s/. Vi har arbejdet en masse med fonemskelnen vha. fonemikoner, så jeg ved, at han har styr på, hvilket ikon der ‘siger’ hvilket fonem. Når jeg skal arbejde med skelnen med ham, tager jeg så 4 kassetter (d, f, g, s). I fællesskab benævner vi alle tingene, hvorefter han vælger 6 ting fra hver. Tingene lægger vi op i en høj metalvase, så man ikke kan se dem. Jeg lægger hånden over åbningen i toppen og ryster vasen, for det gir sådan en skøn larm.
På bordet lægger jeg de 4 fonemikoner, og så trækker jeg en ting op af vasen. Jeg holder tingen (fx en due) oven over det første ikon og spør: er det en /suǝ/? er det en /fuǝ/? er det en /duǝ/? er det en /guǝ/? Og så er det Augusts opgave at placere duen ved det korrekte fonemikon /d/.
På den måde får jeg tjekket hans fonologiske repræsentationer – og jeg slipper forhåbentligt for, at han lærer, at bare han siger /d/-lyde, så er det fint.
Jeg bruger også miniaturerne til at lege købmandslege:
Vi køber ting med de fonemer, der er fokus på: “jeg vil gerne købe en saks, en fugl, en gaffel og en dåse”.
Vi bytter ting med hinanden: “ka jeg få en fisk og en giraf, hvis du får en si og en dykker i stedet for?” Så får vi sagt ord med både målfonemet/-fonemerne og med erstatningsfonemet/-fonemerne.
Vi leger kimsleg og gemmer ting for hinanden. Vi lægger fx 7 ting på bordet og benævner dem, August vender ryggen til, og jeg fjerner 2 af dem. Hvilke 2 var det? August flytter rundt på 2 af dem, mens jeg vender ryggen til. Hvilke 2 var det?
Vi leger bestemmerleg og skiftes til at bestemme, hvad den anden skal gøre med tingene: “du skal stille fedtmule, flamingoen og fåret over til frøen”, “geden, giraffen, guleroden og gåsen skal op på garagen”, “du skal lægge cyklen, sommerfuglen og søstjernen sammen med sørøveren og symaskinen”.