Ugens pin (ansigter)

Jeg underviser en dreng med taledyspraksi og vil gerne – udover at arbejde med hans udtale – træne prosodi, så han får lært (at gøre forskel på) at lyde gal, glad, irriteret, grinende etc.

Vi er i gang med at træne /b/’er i alskens afskygninger, og især vil jeg gerne ha ham til at sige dem intervokalisk, fordi han har en fonotaktisk restriktion, der gør, at hans ord max kan være på 2 stavelser, hvoraf den sidste altid er /gŋ:/ (hvor /ŋ/ er stavelsesbærende). Jeg hedder /ugŋ:/ (en ugle, en ufo, en ubåd hedder det samme), og en baby er en /bɛjgŋ:/. Så mit mål på lidt længere sigt er at vise ham, at flerstavelsesord kan være skruet sammen på flere måder end den ene, han har udvalgt sig.

For at træne flerstavelsesord med b’er har vi spillet spil med Barbapappa (som vi sporenstrengs var nødt til at omdøbe til Barbababba, fordi p’erne ellers blev til g’er – og det var helt umuligt at sige Barbamamma, så det droppede vi hurtigt); vi har spillet et brandbilspil, hvor vi har sagt BABU!; og vi har leget en leg med masser af babyer. Han kan fint sige både pappa, Pippi og mamma, mæmæ etc., bare vi kun har den samme konsonant involveret. Eftersom han fint kan håndtere forskellige vokaler efter hinanden – så længe konsonanterne er uforandrede – vurderer jeg, han er parat til at kombinere babu med baby, og så har jeg kombineret en brandbil med en baby. (Så må vi se, om jeg har ret – for måske er det for meget at have 4 forskellige vokaler OG forskellig prosodi …)

BABUBABY

For at gøre det lidt sjovt at gentage ”babu, baby!” mange gange har jeg tænkt, at vi skal kombinere spillet med ansigterne i hjulet. Inden vi kan spille ”babu, baby!”-spillet, skal vi selvklart snakke om, hvordan de forskellige drenge har det, og hvordan man lyder, når man er gal, glad, irriteret, når man griner, hvisker, råber etc.

Ansigtshjulet vil jeg trykke på karton. Når vi skal spillet spillet, skal det ligge oven på en plade af blød masonit, så jeg kan sætte en knappenål i midten, hvori jeg kan sætte en clips. Clipsen skubber eller knipser vi til, så spidsen peger på én af drengene. Hvordan taler han mon? Hvordan siger han ”babu, baby!” – mon han råber? hvisker? siger det langsomt? hvilken melodi bruger han? hvilken trykfordeling kan han sige det med? BAAAbuBAAAby? baBUUUbaby? babuBAAAby?

Spillet får drengen med hjem, så han kan spille videre sammen med sin mor og far 🙂

Jeg har pinnet hjulet på opslagstavlen om følelser.

Skriv et svar