Lydlege

Det er sjovt at lege lege, der handler om at være auditivt opmærksom. Lydlege er som regel bedst at lege, når børnegruppen ikke er alt for lille.

  • Blindebuk
    • ét barn får bind for øjnene
    • de andre børn lister rundt om ’blindebukken’ og er så stille som muligt, så blindebukken skal høre godt efter, hvor de er
    • blindebukken skal fange/røre ved et andet barn, der så blir den nye blindebuk

  • Børnememory
    • til den leg skal I helst ikke være for få ‐ gerne flere end 20 børn
    • 2 børn går udenfor, mens de andre børn finder sammen 2 og 2 og blir enige om en farve, en lyd, et tal … som de fortæller til den voksne, der sikrer, at ingen par har valgt det samme
    • de 2 børn, der er udenfor, kaldes ind igen og skiftes nu til at pege på 2 af de andre børn, der hver siger deres ord
    • hvis ordene er ens, har man fået et par, og så må man gætte igen
    • vis ordene er forskellige, går turen over til det andet barn, der gætter videre
  • Find en lyd
    • på min telefon har jeg en app, der kan spille forskellige lyde, som regel vælger jeg en ret stille lyd som bølger eller fuglesang
    • ét barn går uden for rummet, mens jeg gemmer telefonen et sted inde i rummet
    • barnet kaldes ind og skal nu lytte sig frem til telefonen
    • de andre børn må ikke hjælpe ved at pege på eller kigge i retning af telefonen
    • de andre børn er nødt til at være stille, så man kan høre, hvorfra lyden kommer
  • Frugtsalat
    • børnene sidder i en rundkreds på taburetter – der skal være én taburet færre end antal børn – ét barn står i midten af rundkredsen
    • børnene deles op i æbler, bananer og pærer – inklusive barnet i midten
    • barnet i midten siger fx: »alle bananer bytter plads!« eller bare: »bananer!«
    • alle banan‐børn løber hen til en ny stol, og barnet i midten sørger for at finde en ledig plads
    • det barn, der ikke får sat sig på en taburet, er så i midten i den næste omgang
    • sådan fortsættes der med pærer og æbler, og når der blir sagt: »Frugtsalat!« bytter alle plads
    • for at hjælpe børnene med at huske, hvilken frugt, de har fået tildelt (eller har valgt), kan du lave små skilte med tekst og tegning af æbler, pærer og bananer (eller nogle helt andre frugter) og sætte dem på børnenes bluser
    • legen kan også leges med dyr, møbler, transportmidler ‐ I skal så bare sige »Myldretid!« når alle skal skifte plads
  • Hvad er klokken, hr. Løve?
    • ét barn er hr. Løve, der står 15-20 meter væk fra de andre børn, der står på en linje
    • børnene spørger: »hvad er klokken, hr. Løve?«
    • hr. Løve siger et tal mellem 1 og 12, og børnene må gå lige så mange skridt fremad
    • børnene spørger igen: »hvad er klokken, hr. Løve?«
    • hr. Løve siger enten et tal mellem 1 og 12 eller »spisetid«
    • når hr. Løve siger »spisetid«, er det bare om at komme væk, for så løber han efter de andre børn for at fange ét af dem
    • det barn, der blir fanget, er den nye hr. Løve eller fru Løve

  • Kagedans (cakewalk)
    • læg en række billeder på gulvet og lad børnene danse rundt fra det ene til det andet
    • dansen skal helst være stille, for børnene skal kunne høre, hvad du siger til dem
    • benævn ét af billederne
    • det barn, der står på det pågældende billede, får et point
    • lad børnene gå rundt igen, benævn et nyt billede og uddel point
    • når alle billeder er benævnt, optælles børnenes points – hvem havde flest?
  • Lyssignal
    • ét barn er lyssignalet og stiller sig med ryggen til de andre børn, der står på en linje 15-20 meter væk fra lyssignalet
    • lyssignalet sir: »grønt lys«, og børnene må gå henimod ham
    • når lyssignalet sir: »rødt lys«, må han vende sig om, og alle de andre børn skal stå stille
    • det barn / de børn, der bevæger sig, skal gå tilbage til startlinjen – de andre må blive, hvor de er
    • lyssignalet vender sig om igen og sir: »grønt lys«, og børnene går videre til næste gang, der blir sagt: »rødt lys«
    • det barn, der først når hen til lyssignalet og rører ved ham, blir det nye lyssignal
  • Simon siger
    • der er én, der er Simon, og han bestemmer, hvad de andre skal gøre
    • de skal imidlertid kun gøre det, hvis han starter sin instruks med ordene »Simon siger …«
    • hvis Simon bare siger: »Sæt jer ned!« skal man altså ikke gøre det!
    • hvis man gør forkert ‐ dvs. udfører en instruks, man ikke skulle have udført eller undladt det, hvor man skulle udføre den ‐ går man ud af legen
    • den, der er tilbage til sidst, er den nye Simon

Loading

Leave a Reply