Påklædningsdukker

0

For mange år siden købte jeg The fabulous book of paper dolls hos Den gamle skole. (De har den desværre ikke mere, men hvis du klikker på billedet af bogen, kommer du til en internetboghandel, der har den på lager.) I bogen er der 3 piger, 3 drenge og 3 babyer, som man kan klæde af og på og ud af hjertens lyst.

Jeg har delt tøj og tilbehør op i 7 fraktioner og lagt hver fraktions ting i et plastikcharteque:kjoler, nederdele

  1. fodtøj (sko, støvler, (rulle)skøjter, svømmefødder, hjemmesko)
  2. overtøj (kapper, trøjer, jakker, frakker)
  3. bluser (kortærmede, langærmede, ærmeløse)
  4. kjoler og nederdele
  5. benklæder (bukser, shorts, klapbukser, strømpebukser)
  6. hovedbeklædning (hår, hatte, huer, dykkerbriller, hjelme, kroner)
  7. tilbehør (briller, hunde, katte, soveposer, sutteflasker, rangler, lasso, tryllestave, kager etc.)


For at gøre det nemmere for børnene har jeg for neden i hvert charteque klistret små mærkater med stregtegninger af den slags ting, der skal være i det. Tegningerne er klippeklistret fra de her to billedark, som jeg har pinnet fra BillyBear4Kids. Der er masser at sidde og nusse med og kigge på, så for at få gang i børnenes snakketøj har jeg lavet aktiviteten om til et spil, hvor det handler om at få klædt sin dukke på først. Og hvor man er nødt til at spørge og svare hinanden, for at det kan lade sig gøre.

Allerførst skal vi ha hver vores dukke, og vi skal i fællesskab beslutte, hvilke 6 af de 7 fraktioner der skal være med i spillet – der kan kun være 6 med, for antallet skal passe til øjnene på en almindelig terning. Hvert charteque tildeles et nummer fra 1 til 6, og børnene får derefter ansvaret for 2 charteques hver, hvorfra de må udlevere tøj og tilbehør til hinanden i løbet af spillet.

Vi skiftes til at slå med terningen, og alt efter hvad den viser, må dukken få noget på fra den pågældende fraktion. Det barn, der har ansvaret for chartequet med tingene i, må nu nøje udspørge terningkasteren (for man må nemlig ikke pege på det, man vil ha – eller selv tage det – kun forklare sig med ord): »Vil du ha korte bukser eller lange bukser?« »Hvilken farve eller mønster vil du ha?« »Vil du bytte den bluse, du har, til en ny én?« »Vil du ha både hue og krone på hovedet?« »Vil du ha ens sko på?« »Vil du ha noget til din hund?«

Og terningkasteren kan fx svare: »Jeg vil gerne ha en nederdel, og den skal være lilla.« »Jeg vil gerne ha de sorte dykkerbriller.« »Jeg vil gerne ha en langærmet bluse med raketter på, så den passer til de bukser, jeg allerede har fået.« Alle tingene er i forskellige farver fra forside til bagside, så terningkasteren må gerne bede om at få vendt bukserne, kjolen, håret, støvlerne, hunden med den anden side opad, så der er mere at vælge imellem.

Når man skal ha en ting fra ét af de charteques, man selv bestyrer, må man beskrive, hvad det er for en ting, man gir sin dukke på – inden man gør det!

Når første dukke er fuldt påklædt (eller når alle er det), slutter spillet. Barnet med ansvaret for benklæderne må så bede hver enkelt af dukkeindehaverne om fx »de grønne short« og »de lyserøde strømpebukser,« så tingene kan komme retur til chartequet. Og den, der er ansvarlig for hovedbeklædningen må bede om »den gule krone« og »den blå kasket.« På den måde får vi lige sagt ordene igen.

Hvis du har fået lyst til at arbejde med påklædningsdukker, kan du fx bruge disse to bøger – den ene er en variant af The fabulous book of picture dolls, og den anden er med en familie af fantastisk charmerende bjørne. Og hvis du hellere selv vil tegne/farve dukker + tøj og tilbehør, kan du bruge skabelonerne fra BillyBear4Kids eller tjekke mit Pinterest-board med påklædningsdukker.

Skriv et svar