Fonemhistorie med /j/

0

yoyo

Jeg begyndte på fonemhistorien med /j/ i 2016, og af en eller anden grund blev jeg aldrig færdig med den. Den handler om en bortløben yoyo og en besværlig vej, som en jæger og en jaguar må ud på for at finde den igen.

Du kan finde /j/-historien i min Teachers pay teachers-butik, hvis du klikker på billedet af yoyo’en.

Der er 262 ord i historien, og /j/ optræder 146 gange – i hvert fald hvis man læser ret så tydeligt. Jeg har sat () om de ord, der ikke nødvendigvis udtales med /j/. Ordene med /j/ i er følgende:

  • ordinitialt: Hjalmar, hjalp, hjelm, hjerne, hjertens, hjortehjerte, hjorten, hjul, hjælp, hjælpe, hjælpende, hjørne, hjørner, høj, ja, jagtede, jaguaren, jakke, jamen, jatak, jeg, Jeppe, jer, jolle, jordbær, jorden, jubler, julegave, julehjerte, julehjertet, julemand, julemanden, julemandens, juletræ, juletræet, Julie, Julies, juvel, Jylland, jægeren, jætte, kajak, kajakken, leger, løbehjul,
  • ordmedialt: drejer, fejer, følger, hajen, hjortehjerte, julehjerte, julehjertet (Julie) (Julies), løbehjul, løjerligt, nejer, nøje, pege, pyjamas, pyjamassen, pyjamassens, rejen, rejens, sejler (siger) (smager), steger, steger (stryger), tegne, vejen (vejet), yoyo, yoyoen
  • ordfinalt: dig, føj (jeg), løg, nej, streg, tøj, vej, yak, yatzy, yoga, yoghurt, yoyo, yoyoen

+uddrag

Fonemhistorier kan du bruge som intensiv auditiv fonem-stimulering. Ideen er, at barnet skal høre sit targetfonem mindst 12-18 gange inden for 1 minut.

Læs historien for barnet – gerne med masser af pjattet stemmeføring undervejs – og lad dernæst forælderen gøre det samme, så han er helt med på, hvordan du gerne vil ha den læst højt derhjemme. Historien skal læses en gang eller to om dagen og helst med masser af pjat og ballade og skuespil lagt i den, så den blir ved med at være sjov.

Barnet behøver ikke gentage historien – bare lytte til den. Teorien bag – og evidensen for – brugen af fonemhistorier er, at når barnet gentagne gange hører et givent fonem, blir fonemet mere tydeligt (salient) og derved nemmere at lære. Metoden er især egnet til små børn og børn med vanskeligheder mht. kognition og opmærksomhed.

Tak til Caroline Bowen for inspiration!

Skriv et svar