Leg

clipart_spelen_animaatjes-129

I sidste uge var jeg på besøg i en vuggestue med en 3-årig med ikke ret meget sprog. Det mest bekymrende ved ham var dog, at han brugte det meste af tiden på ‘ikke-leg’.

‘Ikke-legen’ bestod fx af at sparke til de andre børns tøjdyr, klodse-tårn, duplotog; at smide med tingene, træde på dem; skubbe til de andre børn … Det var helt tydeligt svært for ham at indgå i et samspil med de andre børn, for når de eller den voksne foreslog ham noget, gjorde han noget helt andet.

Ligeså tydeligt var det, at der er en række helt basale legeteknikker, drengen ikke har fået lært. Enten fordi han ikke har fået dem vist, eller fordi han har brug for endnu tydeligere anvisninger.

På bloggen the language fix har lingvisten Paul Morris et rigtigt fint indlæg om leg og om, hvordan vi kan se på barnets leg.

How a child plays tells us so much about that child, especially with children that are difficult to assess in traditional manners, because of compliance or a low level of function. Not only that, but an accurate assessment of what level a child is playing at can help guide intervention and suggestions for caregivers. Play can be an excellent method for developing other communication skills, such as initiation, imitation, and turn taking.

clipart_spelende-kinderen_animaatjes-139 clip-art-playing-children-863535 clipart-children-clip-art-playing-children-844160 cliparts-doll-clip-art-cliparti1_doll-clip-art_10 clip-art-playing-children-704356 clip-art-playing-743654

Niveauerne går fra enkel leg til mere avanceret leg:

  1. Shaking/banging objects in play
  2. Smiling or laughing at or along with others
  3. Attending to others who are singing, dancing, or reading
  4. Examining novel objects
  5. Anticipation – Does the child demonstrate sensing when something is going to happen, such as an object about to fall off a table, block tower about to fall, or a pretend plane taking off?
  6. Functional play – Does the child use play objects appropriately, such as bouncing balls, driving cars, etc.?
  7. Relational play – Involves using two objects together, such as pretending to pour juice for a play picnic, or having a figure ride in a car or on a horse.
  8. Other directed play – Does the child watch others for reactions, or imitate play behaviors, with some basic turn taking?
  9. Representative play – Involves pretending like something is something else, such as pretending a pencil is a rocket, or a block is an ice cube.

Det handler om for mig at få luret, hvad drengen kan, så jeg kan gi en ordentlig vejledning – hvad er hans nærmeste udviklingszone? Så vidt jeg kan se, er han både på niveau 1, 4, 5 og til dels niveau 6. Til gengæld så jeg ikke noget til niveauerne 2, 3 og 8, der handler om at gøre noget i samspil med andre. Heller ikke niveauerne 7 og 9 så jeg noget til, så lad-som-om-leg er han ikke kommet til.

Jeg tænker, at det første, vi skal ha gang i, er nogle enkle imitationslege, hvor opmærksomhed på, hvad andre gør, er centralt i legene.

Skriv et svar