Lydhistorie med /r/

rødhætte uden kurv

En lydhistorie med /r/ må selvklart have Rødhætte som hovedperson!

Det har været noget af en udfordring at finde verber med /r/, der ku passe ind i historien, så det er primært substantiverne, der indeholder targetfonemet.

I historien er der i alt 196 ord, hvoraf 76 har /r/ enten initialt, medialt eller som del af en konsonantklynge:

  • initialt: radiomusik, rasende, ravnen, ravnens, ravneungerne, rede, reden, regnen, regner, regnvejrsdag, restaurant, ridder, ridderen, Rifraf, rigeligt, rigtigt, Rina, risler, rive, ro, robot, robotten, robåd, Rolf, ror, Rosina, Rufus, runde, rutsje, rutsjebane, rutsjebanen, rutsjer, ræven, rød, Rødhætte, råber
  • medialt: giraffen, gorillaen, gulerødder, kameraet, Karin, mandariner, parat, pirat, piraten, restaurant, Rifraf, samurai, samuraien, sherif, sheriffen, sugerør
  • i klynge: trangt, tre

Læs historien for det barn, der har brug for fokus på /r/. Læs den sammen med forælderen og lad vedkommende læse den højt for dig og barnet, så I er enige om, hvad opgaven går ud på: barnet skal høre /r/-fonemet rigtigt mange gange i løbet af ikke særligt lang tid. Derved blir /r/’et meget mere iørefaldende, end det plejer at være, og forhåbentligt lettere for barnet at lære.

Se også instrukserne for lydhistorierne med /g/ og /l/!

Historien er ‘lektie’ til næste gang, I mødes – og den skal gerne læses mindst et par gange om dagen, så den skal læses med variation, for at undgå, at den blir kedelig.

Historien kan du finde ved at klikke på billedet af Rødhætte eller hos Teachers pay teachers, hvorfra du kan downloade den ganske gratis 😀

3 thoughts on “Lydhistorie med /r/

  1. 1+

    Users who have LIKED this comment:

    • avatar

    Det er en rigtig god ide med de lydhistorier, og dejligt, du vil dele dem! S vil jeg også tage imod med kyshånd 🙂

Skriv et svar