Instruktioner

0

spørgsmålsmandAt følge en instruktion er en temmelig kompliceret opgave!

Instruktioner kan være korte eller lange, enkle eller indviklede, i ét trin eller opdelt i flere trin, der skal huskes og udføres i en given rækkefølge.

At følge en instruktion kræver bl.a., at den, der hører instruktionen, skal kunne forstå og huske detaljerne i instruktionen. Derudover skal den, der hører instruktionen, være opmærksom på, om han faktisk forstår den – og hvis han ikke gør, skal han kunne bede om hjælp til at finde ud af, hvad der forventes af ham. For en del børn er dét en voldsomt overvældende opgave.

For at kunne følge en instruktion er der en række færdigheder, barnet skal have på plads:

  1. Hørelse
  2. Opmærksomhed og koncentration
  3. Arbejdshukommelse – dvs. evnen til at huske og manipulere information
  4. Sprogforståelse – både auditiv og visuel – dvs. ordforråd i det hele taget
    1. steds-begreber (i, under, mellem, ved siden af)
    2. tids-begreber (på mandag, om eftermiddagen, i morgen)
    3. rækkefølge-begreber (først, så, til sidst)

Et barn, der har vanskeligt ved at følge instruktioner, kan reagere på forskellige måder:

scream and shout

  • han kan ha svært ved at komme i gang med den opgave, som instruktionen handler om
  • han kan ha svært ved at få afsluttet opgaven
  • han venter og ser, hvad de andre børn gør, inden han selv går i gang
  • han kan ha et helt blankt ansigtsudtryk, når instruktionen er givet
  • han kan blive trist eller vred eller opgivende

For at hjælpe et barn, der har svært ved at følge instruktioner, kan du bl.a.:

  • have øjenkontakt med barnet
    • vær sikker på, at du har barnets visuelle opmærksomhed, inden du går i gang med at give instruktionen
  • være opmærksom på barnets ordforråd
    • hvis der i instruktionen er ord eller begreber, som barnet endnu ikke helt forstår
      • kan du omformulere instruktionen og bruge enklere ord
      • kan du forklare de svære ord og begreber
  • tjekke, hvad barnet faktisk hørte
    • bed barnet om at gentage instruktionen, så du kan få et indtryk af, hvor meget af den han har forstået og husket
  • gentage instruktionen
  • dele lange beskeder/instruktioner op
    • hvis barnet kun kan huske ét trin i instruktionen ad gangen, så del dine instruktioner op i klare trin
      • først gør du …, så gør du …, og til sidst gør du …
  • brug dine fingre til at understøtte instruktioner i flere trin
    • for hver bid i instruktionen holder du en finger i luften
      • først …, så …, til sidst …
      • hent dit … og dat …
  • give visuel understøttelse – enten i form af tekst (hvis barnet kan læse) eller billeder
    • vis barnet, at første trin svarer til det her billede; næste trin til det her …

Skriv et svar