Sprogkalenderen

0

Hvis du mangler inspiration til emne-/temaarbejder eller rammelege, er Aarhus kommunes sprogkalender et godt sted at begynde. Sprogkalenderen er både en gratis app (klik på ikonet til venstre), en hjemmeside og et billedarkiv på flickr.

På hvert af kalenderens 52 opslag er der

  • et farvefotografi, der illustrerer emnet
    • verber: fx læse, hoppe, bygge, tælle, sove, synge, skrive
    • substantiver: fx familie, krop, statue, kat, farver
    • adjektiver: fx glad, let, bange, overrasket
  • 2 rubrikker med forslag til aktiviteter
    • nu-aktiviteten kan I bruge som forforståelsesaktivitet
      • jeg skriver et blogindlæg om forforståelse om ikke så længe 🙂
    • senere-aktiviteten kan I bruge som ramme for jeres emne-/temaarbejde eller rammeleg
      • Find alle de ord, I kender, der rimer på kat; fx ‘nat’, ‘vat’ og ‘hat’. Kan I lave et lille rim? Lyt til sange, der handler om katte. Kan I selv synge nogle? Kender I nogle historier om en kat?
      • Prøv at løfte forskellige ting. Det kan være tasker, stole og papir. Er tingene lette eller tunge? Leg med lette ting såsom balloner og sæbebobler. Pust vatkugler hen over bordet eller fjer op i luften.
  • et sprogtip, der giver gode råd til, hvordan man som voksen kan støtte barnets sprogudvikling
    • Gentagelse og genkendelse er med til at styrke dit barns sprog. Støt op om de sprogaktiviteter, der foregår i dit barns institution. Leg de samme lege, eller læs de samme bøger derhjemme.
    • Tilbyd dit barn mange ord for den samme ting. Det hjælper dit barn til at udtrykke sig klart og præcist. Voksen: ”Se, en stor, brun hest. Det er en hoppe. Mon der også er en hingst?”
    • Dit barns sprog vokser, når I taler sammen. Tal om det, I gør sammen derhjemme; pakker taske, laver mad og dækker bord. Når I går en tur, kan I tale om det, I ser.

Et enkelt af sprogtippene (det, der hører til emnet tandbørste) er rigtigt dårligt:

Udtale af ord involverer mange muskler. De enkelte ords lyd afhænger blandt andet af læberne og tungens muskler. Mundgymnastik styrker bevægeligheden i både læber, kæber og tunge.

Der er ingen som helst evidens for, at mundgymnastik hjælper på udtalen eller på sproget generelt. Læs Caroline Bowens fremragende artikel What is the evidence for … oral motor therapy?, hvis du tænker, jeg tar fejl!

Nedenfor kan du se nogle eksempler på sider fra sprogkalenderen. I kalenderen er der også en ‘blank’ side, som man selv kan udfylde. Siden er desværre en billedfil, så den er ikke supernem at skrive i. Jeg vil foreslå, at du åbner den i et tegneprogram, hvori du også kan skrive tekst, hvis du vil lave en sprogkalenderside til eget brug.
gladbyggetællelysblank


Sprogkalenderen er udviklet af dramaturg Mariane Siem fra Børnekulissen og sprogkonsulent Maria Dodensig Lundgaard fra Pædagogik og Integration, Børn og Unge-afdelingen, Aarhus Kommune.

Skriv et svar