Læsespil med lydrette CV-ord

Til børnehaveklassepigen (omtalt hér) med fonem-/grafembesvær har jeg lavet et læsespil med lydrette CV-ord. Jeg ville give hende en fornemmelse for, hvad bogstaver gør godt for, for det er helt tydeligt ikke gået op for hende endnu.

Inden vi spillede spillet, fortalte jeg hende, at bogstaver er lyde, som man kan se. /i/-lyden skriver man fx med bogstavet i eller I, og /m/-lyden skriver man med m eller M. Så for hver bogstav i et ord er der en lyd, og for hver lyd er der et bogstav.

(Jeg ved jo godt, at det er en superoversimplificeret beskrivelse af fonem-/grafemkorrespondancen. Til en pige, der er rigtigt ked af, at de andre i klassen kan læse, mens hun selv sidder og føler sig dum, var jeg nødt til at komme med den allernemmeste pixiudgave, så læsemysteriet ku begynde at gå op for hende …)

Og når man skal læse, har man derfor brug for at kunne 2 ting: høre, hvilke lyde der er med i ordene; vide, hvilke bogstaver, der bruges til hvilke lyde.

CV-ord 1

Hun ‘købte’ forklaringen, og så gik vi ellers i gang med at klippe billeder og ord ud til 2 x 24 spillebrikker. Vi lagde alle bogstavbrikkerne ud på bordet og tog dernæst billedbrikkerne én ad gangen. For de fleste af billederne er det ret oplagt, hvad de skal forestille, og nogle af dem sku ha en forklaring med. Fx billedet af et ‘fæ’ (han er jo ikke for klog, når han bader i mudder, vel?).

Fremgangsmåden for denne del af spillet er som følger:

  • bliv først enige om, hvad billedet forestiller
  • tag en snak om, hvilke lyde der er i ordet – og husk, at det ofte er vokalen, der er det mest fremtrædende fonem i en stavelse
    • for ordet fæ, ku pigen fint høre, at der er /æ/ med
    • og da hun fik lidt hjælp, ku hun også fint høre, at /æ/ ikke er den første lyd i ordet
    • så hvad mon kommer før /æ/-lyden?
    • det er en /f-lyd, blev vi enige om
  • find ud af, hvilke bogstaver man bruger til at skrive lydene
  • find den brik, hvor de 2 bogstaver står
  • tjuhej! nu har barnet læst et ord!
  • læg billede og ord i en bunke og gå videre til næste billede

Når I har været alle kortene igennem, kan I spille ‘fisk’ med dem:

  • bland kortene og læg dem på bordet med bagsiden opad
  • tag hver 5 kort op på hånden
  • skifts til at spørge hinanden om ét af de kort, som I har
    • har du et billede af /b/ /i/ bi?
    • har du et kort, hvor der står fe?
  • når man ikke har det, man blir spurgt om, er svaret: FISK! … og så må man fiske et nyt kort op fra bunken på bordet

Sku du ha lyst til at hente spillet, kan du finde det hos Teachers pay teachers.

One thought on “Læsespil med lydrette CV-ord

Skriv et svar