Forældretræning

Al forskning viser, at børnelogopædisk intervention blir mere effektiv, hvis vi involverer forældrene aktivt. Hvordan det så kan gøres, er det store spørgsmål. På ASHAs blog har jeg fundet en ’opskrift’ i 6 trin.

  1. Forskellige teknikker: Afprøv forskellige teknikker med barnet for at finde ud af, hvad der virker for ham/hende.
  2. Forklar rationalet: Når du har fundet en effektiv teknik (husk, at det kan ændre sig undervejs i dit interventionsforløb, hvilken teknik der virker), forklarer du rationalet bag teknikken til forælderen.
  3. Demonstrér teknikken: Umiddelbart efter forklaringen viser du, hvordan teknikken skal udføres. På den måde viser du forælderen, at og hvordan teknikken virker, så den gir mening også for han/hende.
  4. Forælderens tur: Giv forælderen rigeligt med muligheder for at afprøve teknikken, inden han/hun skal bruge den på egen hånd derhjemme.
  5. Giv feedback: At få feedback er en nødvendig del af ethvert træningsforløb. Når du gir feedback, får forælderen et godt indblik i sin brug af teknikken. Og du kan give ham/hende ideer til at variere eller udvikle teknikken yderligere.
  6. Followup: Husk at følge op på, hvordan det går med træningen derhjemme. Er det nemt at bruge teknikken? Gør barnet de ønskede fremskridt? Skal teknikken finpudses? Eller udskiftes med en anden?

Kilde: http://blog.asha.org/2014/07/17/kid-confidential-parent-education-and-training-part-1/

Skriv et svar