Stil færre spørgsmål

Har du vejledt forældre og dagtilbudspersonale om at stille færre spørgsmål til børn med sprogudfordringer? Så er du sikkert også blevet spurgt (og måske har du selv overvejet): præcist hvor få er færre spørgsmål?

På Hanencentrets hjemmeside kan du finde masser af handouts til de forældre og pædagoger, som du vejleder. Jeg kan fx anbefale en artikel af Toby Stephan med titlen Oh, those questions!?, hvori han ret fint beskriver, hvordan for mange spørgsmål kan fungere som samtale-stoppere. “Adults who tend to ask question after question will likely need reminders that using too many questions is a conversation stopper – that a key part of the strategy is alternating those questions with comments.”

Der er mange slags spørgsmål, og det er derfor ikke ligegyldigt, hvilke spørgsmål, du stiller barnet. Fra artiklen har jeg sakset denne gode oversigt over, hvilke typer af spørgsmål, der holder en samtale kørende – og hvilke typer af spørgsmål, der lukker en samtale ned.

Udklip

Så. Hvor mange kommentarer? Hvor mange spørgsmål?

Det kan være endog rigtigt svært heeelt at lade være med at spørge – især, hvis du taler med et barn, der ikke siger så meget.

Min knalddygtige kollega, Kathryn Due Jacobsen har opfundet en 1+4-regel, der gør ‘doseringen’ nem at huske: for hvert spørgsmål, du stiller barnet, kommer du med 4 kommentarer. Nemt at huske, for det passer med tommelfinger + de 4 øvrige fingre på en hånd.

Du kan downloade handoutet ved at klikke på hånden. Så kommer du til min butik hos Teachers pay teachers. Tak til Kathryn for tilladelsen til at dele det.


Stephan T (2016): Oh, those questions!?, Hanen Early Language Program

Skriv et svar