Opmærksomhedsspændvidde eller koncentration er den mængde tid, som vi kan fokusere på noget, inden vi mister interessen.
Koncentration er en vigtig forudsætning for fx
- at ha det sjovt, når der ikke er voksne til at sørge for strukturen i den aktivtet, man er med i
- at kunne underholde sig selv med en bog eller et puslespil, at male eller lege
- at være opmærksom, når der blir givet beskeder
- at kunne interagere meningsfyldt med andre
Barnets evne til at koncentrere sig øges med alderen. Og der er heldigvis også ting, vi kan gøre for at øge den endnu mere. Der er to slags aktiviteter, du kan lave med barnet: produktive og receptive. Det er godt, hvis barnet deltager i begge slags aktiviteter, så gør en dyd ud af at tilbyde ham begge slags! Nogle aktiviteter er gode at lave individuelt, og andre er bedst, hvis man er flere.
Variér de materialer, som I arbejder med, så barnets interesse blir vakt. Lad aktiviteterne vare så længe, at barnet har tid til at være aktiv, og så kort tid, at han ikke når at kede sig.
Produktive aktiviteter
Produktive aktiviteter er dem, hvor barnet aktivt skal gøre noget – aktiviteterne behøver ikke ende ud i et produkt, men mange af dem gør. Det er rart at vide, hvornår en aktivitet begynder og slutter. Når man har et klart mål, er det nemmere at fokusere og koncentrere sig hele vejen gennem aktiviteten.
Hvis barnet har svært ved at koncentrere sig om en given opgave/aktivitet, er det nemmere at holde ud, hvis der er en god chance for at lykkes. Så når du fx lægger puslespil med barnet, så udvælg nogle, der passer til hans koncentrationsformåen i stedet for den alder, der er angivet på puslespillet.
- Puslespil
- Vendespil, memory
- Billedlotteri
- Putkasser
- Perlekæder og perleplader – for at gøre aktiviteten mere avanceret kan du bede om, at perlerne skal ordnes i en bestemt rækkefølge
- Brætspil – er også gode til at træne turtagning og andre sociale færdigheder
- Domino – både med tal og med fx billeder af dyr, former, antal
- Lege med sand – at bygge sandslotte, grave kanaler
- Lege med biler og ramper – hvilken bil kører hurtigst? længst?
- Lege med vand – hvilke ting synker? flyder? går i stykker i vand?
- Lege med tøjdyr og bamser – sortér dem efter størrelse, farve, antal ben …
- Kunst – instruér trin for trin og lad barnet følge trinene – på Kids Craft Room er der masser af ideer til kunstaktiviteter
Receptive aktiviteter
Her skal barnet lytte eller se for at få information og (fast)holde den i hukommelsen.
- Beskeder – bed barnet om at videregive en besked til en anden – lad beskederne være korte i begyndelsen og udbyg dem gradvist til at indeholde flere og flere elementer
- Historier – læs en kort historie (eller bare et par sider af en længere historie) og stil spørgsmål til handlingen
- Billeder – kig sammen på et billede i fx 1 minut, dæk det til og stil dernæst hinanden spørgsmål: hvor mange dyr var der? hvilken farve havde skiltet? – det er altid rart for barnet at være den der spørger og husker 🙂
- Indkøb – bed barnet om at hente ting fra indkøbslisten
- Kimsleg – læg et par ting imellem jer, se på dem, dæk dem til og se, om barnet kan huske dem – eller bed barnet om at vende ryggen til, fjern eller flyt én ting, kan han huske, hvilken ting der mangler eller er flyttet? – byt roller!
- Hvem er hvem-spil – se fx indlægget her
- Hvad er jeg? – se fx indlægget her om at gætte et bestemt billede/ord
- Hvad tænker jeg på? – giv ledetråde og lad barnet gætte, hvad du tænker på – giv flere ledetråde efterhånden
Inspiration fra The mud kitchen