Flip flop

0

Der er masser af godbidder rundt om i blogosfæren. På ARTiculation360 har jeg fx fundet ‘Flip flop’, som er et spil, jeg ikke selv kendte i forvejen. Har derfor fluks lavet et Flip flop-spil med billeder i forskellige kategorier og lagt det ud hos Teachers pay teachers.

Flip flop er bedst at spille med en lille gruppe af børn. Igen er det et spil, hvor sproget ER spillet, lissom det er et spil, der egner sig fint til at kopiere og gi barnet med hjem – den slags spil er jeg ret begejstret for. Princippet i Flip flop kan nemt transmogriffes over på alt muligt andet, så jeg tænker, at jeg på sigt laver spil med fonemer, stavelser, farver, andre kategorier …

Inden I begynder spillet, printer, laminerer og udklipper du brikkerne. Tag dernæst en snak med børnene om de 6 forskellige kategorier af billeder: dyr, køkkengrej, mad, planter, tøj og legetøj. For hver kategori er der 10 billeder, som med vilje ikke er lige prototypiske. Så i alt er der 60 billeder. Brug noget tid på, at alle er helt med på, hvad hvert billede forestiller – både kategori og benævnelse!

Sæt jer rundt om et bord eller i en cirkel på gulvet og del kortene ud, så alle har lige mange. Hver deltagers kort lægges nu i en bunke foran hver deltager med bagsiden opad – og i midten af bordet lægger du noget, der kan lave larm, når I slår på det (en klokke, en pruttepude …).

Selve spillet:

  1. Første spiller vender det øverste kort i sin bunke – det skal vendes ud mod de øvrige deltagere (så spilleren altså ikke selv er den første til at se det) og lægges ved siden af bunken i en ny bunke.
  2. Næste spiller gør det samme. På den måde får hver spiller således 2 bunker af kort: én med bagsiden og én med forsiden opad.
  3. Hvis de 2 vendte kort tilhører samme kategori, handler det om først at slå på klokken i midten og fortælle, hvilken kategori billederne er fra og benævne billederne.
    1. Den, der når at slå på klokken – og vel at mærke siger den rigtige kategori og benævner korrekt – får de 2 kort og lægger dem nederst i sin bunke med vendte kort.
    2. Hvis kategorien er forkert, er det den spiller, der vendte det sidste kort om, der får de 2 kort.
    3. Hvis kortene ikke er fra samme kategori, må spilleren, der slog på klokken, aflevere sit sidst vendte kort til spilleren, der vendte det sidste kort om.
      1. Så det gælder altså om at tænke sig godt om, inden man slår på klokken!
  4. Hvis kortene ikke er fra samme kategori, vender næste spiller sit øverste kort om og lægger det på bordet.
  5. Hvis 2 af de vendte kort er fra samme kategori, handler det igen om at slå på klokken og sige kategorien.
  6. Når I har været hele runden rundt, vil der være nogle af spillerne, der allerede har et vendt kort foran sig, så når de vender deres næste kort om, skal det lægges oven på det, der ligger der i forvejen. Det gamle kort blir således ‘gemt’ og tæller ikke med, når I skal afgøre, om der er 2 kort i samme kategori.
  7. Fortsæt, til alle kort er vendt.
  8. Vinder(e) er de(n) spiller(e) med flest vendte kort.

Hvis du synes, 60 kort er i overkanten, kan du enten udelade billeder fra 1-2 kategorier eller nøjes med færre kort i hver kategori.

One thought on “Flip flop

Skriv et svar