Prompting

Når du skal prompte barnet, kan du bruge nedenstående prompting-hierarkier; de går begge fra minimal prompt til maximal prompt. Nogle gange vil man helst give en masse prompt, og andre gange er det mere passende med så lidt prompting som muligt.

Fonologisk prompting

  1. Visuel stimulus (billede eller konkret genstand)
  2. Visuel stimulus + non-ord, der rimer (target = kage: ”det rimer på fage”)
  3. Visuel stimulus + initialt fonem (”det begynder med /k/”)
  4. Visuel stimulus + non-ords-rim + initialt fonem (”det rimer på fage, og det begynder med /k/”)
  5. Visuel stimulus + targetord (”det er en kage” (tjek: (gen)kender barnet ordet?))

Semantisk prompting

  1. Visuel stimulus (billede eller konkret genstand)
  2. Visuel stimulus + verbal beskrivelse af target (target = and: ”det er en slags fugl”)
  3. Visuel stimulus + ikke-specifik sætning (”i søen svømmer der en …?” / ”den ka svømme”)
  4. Visuel stimulus + specific sætning (”rap, rap, siger en …? / ”den sir rap, rap”) (”det er sådan et bord, hvor man kan sidde og skrive”)
  5. Visuel stimulus + targetord (”det er en and” (tjek: (gen)kender barnet ordet?))

Frit efter Freyaldenhoven, HJ & K McCullough (2006): Word retrieval treatments with aphasia; speechpathology.com

Skriv et svar