Dit barns karakterer i folkeskolens 9. klasse afhænger af, hvor mange pædagoger, der var i barnets børnehave ti år tidligere, og hvor tit de blev skiftet ud. Det viser en undersøgelse blandt 30.000 børn, der er født i 1992 og afsluttede 9. klasse i 2008. Ifølge Ugebrevet A4 er det første gang, at forskere kan dokumentere, at børn opnår bedre karakterer ved 9. klasses afgangseksamen, hvis de i starten af livet har gået i en såkaldt højkvalitetsbørnehave.
Overraskende resultat
Det er forskere fra Anvendt Kommunalforskning (AKF), SFI – Det Nationale Forskningscenter for Velfærd, Aarhus Universitet og Maastricht Universitetet, der står bag undersøgelsen.
– Det er overraskende og opsigtvækkende, at vi kan spore resultater af børnehavens kvalitet i børnenes faglige formåen hele ti år efter, at de er gået ud af børnehaven, siger seniorforsker hos SFI Mette Gørtz til Ugebrevet A4. Undersøgelsen viser endvidere, at især drenge og børn af indvandrere klarer sig bedre ved folkeskolens afgangseksamen, hvis de har gået i en børnehave med relativt flere mænd og lav udskiftning blandt personalet.
Dansk Industri er begejstret for undersøgelsens resultater.
Kalder på politisk opmærksomhed
– Hvis forskningen viser det her, synes jeg, det maner til eftertanke, og det burde få noget politisk fokus.
– Vi ved, at vi skal have nogle bedre resultater efter folkeskolen, og hvis vi ved, at vi kan gøre en indsats allerede i børnehaven, synes vi, det er en god idé, siger Mads Eriksen, uddannelsespolitisk konsulent i Dansk Industri.
Også fagbevægelsen mener, at resultaterne kalder på politisk opmærksomhed.
– Det er da tyretosset, at vi ikke sørger for at nurse om børnene. De er det grundlag, som vi kommer til at bruge og mangle i fremtiden, siger LO-sekretær Ejner K. Holst.
/ritzau/ http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2011/08/16/225025.htm 16. aug. 2011 23.00 Indland