Jeg er storforbruger af blogs. Tjekker mit blogfeed dagligt vha. feedly, der både er en hjemmeside og en app. Synes, det er sådan en fornøjelse at se alt det, der foregår ude i blogosfæren. Du kan evt. læse indlægget her om at følge med på en blog.
Der er endnu ikke så mange danske logopædiske blogs, desværre. Listen nedenfor er et udpluk af de skandinaviske pædagogiske og logopædiske blogs, som jeg hyppigst læser indlæg fra. Allernederst i indlægget kan du se hele mit blogfeed – dvs. alle de blogs, jeg følger.
En del af de danske blogs sker der ikke så meget på – derfor er de ikke med i oversigten 🙂
BlivKlog er forlaget Alineas blog: Blivklog er til dig, som er lærer eller leder i grundskolen og som gerne vil holde sig opdateret med viden, forskning og praksis, der understøtter læring i det 21. århundrede. | |
CIHA bestyres af Rikke Amdisen: Vi vil gøre det nemmere for nye, og erfarne forældre, at lege samtidig med at de bruger AVT. Vi håber at spare jer for en masse bekymringer og gøre tilgangen til høretab og sprogaktiviteter sjovere og lettere. I behøver ikke opfinde den dybe tallerken (…). Vi har gjort arbejdet for jer. | |
Hjernesmart bestyres af Anette Prehn: Psykologi, socialpsykologi og sociologi studerer de ydre tegn på hjerneaktivitet – bloggen og hendes forskning beskæftiger sig primært med hjernens indre funktioner og spilleregler. | |
Dysleksi og inklusion bestyres af Line Leth: Jeg (…) arbejder med både elever, kolleger, ledelse, forældre og læsevejledere og kommune. Jeg drømmer om, at den danske folkeskole i løbet af en årrække vil blive meget mere dysleksivenlig – og at elever med dysleksi kan blive reelt inkluderet både fagligt og socialt. | |
Logopedforum är en professionell webbtjänst där logopeder kan utbyta erfarenheter och kunskap samt diskutera viktiga frågeställningar i sin yrkesroll. Tjänsten är kostnadsfri och tillgänglig för logopeder och logopedstudenter i hela Norden. Innehållet på Logopedforum skapas av medlemmarna själva. | |
Læringsbloggen bestyres af Monica Melby-Lervåg: Vi er en gruppe forskere ved Universitetet i Oslo som forsker på barns læring og utvikling, spesielt når det gjelder språk, lesing og matematikk. Vi (…) vil bruke denne bloggen til å formidle forskning som både vi og andre gjør innenfor dette området. | |
Min kusine Maria bestyres af Maria Grundtvig: Jeg er mor til 3 og uddannet audiologopæd fra Københavns Universitet. Igennem denne blog kan jeg få lidt afløb for alle de ideer der dukker op i mit hoved. | |
Mors apps bestyres af Rikke Pal: Forhåbentligt kan [bloggen] gøre det lettere for dig at finde frem til de gode apps. Jeg vil forsøge at finde de bedste, primært danske apps, og fortælle dig om dem. | |
Nordic parenting bestyres af Sofie Münster: Vi er et magasin for forældre, der gerne vil være klogere. Hver dag bringer vi nyheder om børn og familier, ny forskning fra den store verden, de velkendte guides og mere dybdegående temaer, der fokuserer på alt det vigtige i vores børns liv og hverdag. | |
Pappas appar bestyres af Daniel Wieselberg: Vårt fokus är framförallt på appar som är roliga och lärorika och som finns för iPhone, iPad, Android og Windows 8 eller Windows Phone. Vi rekommenderar inte appar som innehåller reklam från tredjepart eller in-app purchase eftersom vi inte tycker att den typen av appar lämpar sig för barn. | |
Specialpædagogiknetværket [på folkeskolen.dk] er for alle, der interesserer sig for eller arbejder med undervisning af børn og voksne med særlige behov. I samarbejde med Tidsskriftet specialpædagogik. | |
Sprogklar bestyres af bl.a. Justin Markussen-Brown: Sprogforskning i hverdagssprog. | |
Språkforskning / forskningsbloggen bestyres af Anna Eva Hallin: Forskning, teori och praktik om språkstörning i skolåldern – språkutveckling, språkstörningar och läs- och skrivsvårigheter i skolåldern. | |
Språkutvecklarna bestyres af Karolina Larsson & Erica Eklöf: Karolina har lång erfarenhet av att handleda och fortbilda personal kring språkutveckling, språkstörning, läsning och skrivning (…). Erica handleder och fortbildar pedagoger kring språk- läs- och skrivutveckling (…). |