Spil og sprogbehov

Ofte blir jeg spurgt om, hvilke materialer jeg vil anbefale til sprogstimulering. Og hver gang ender jeg med at sige, at det ikke handler nær så meget om, hvilket materiale man bruger, som hvordan man bruger det 😀

Man kan bruge fantastiske materialer uden at sige et ord – og der er tilsyneladende kedelige og totalt uinspirerende materialer med masser af sprogstimuleringspotentiale. Det vigtigste er, at du husker på, at det er DIG, der er modellen; så det, du gerne vil ha barnet til at sige, skal du først sige selv.

remse

Der er flere ‘grader’ af sprogbehov, når I spiller spil (jeg bruger her som eksempel et spil, med brikker som dem ovenover – på hver brik er der 1 form og 2 farver):

  1. Vendespil
    • intet sprog er nødvendigt – kun visuel hukommelse
    • man kan benævne, beskrive, forklare – men det er ikke nødvendigt for at spille spillet
  2. Fiskespil med magneter eller med hånden
    • intet sprog er nødvendigt
    • man kan benævne, beskrive, forklare – ikke nødvendigt
    • når alle brikker er fisket, kan man parre dem
      • ”må jeg få din brik med gul trekant og grøn baggrund?”
  3. Billedlotteri
    • læg den ene halvdel af kortene i midten af bordet med forsiden opad – lad det gå på omgang at råbe op
    • først (med små børn – eller børn med ikke-så-godt sprog):
      • ”hvor er der én som den her?”
      • ”den har et lilla hjerte i midten og lyserødt rundt om som baggrund”
    • senere (med større børn):
      • ”hvor er der et lilla hjerte med lyserødt rundt om?”
    • gradvist behov for mere og mere avanceret sprog – både produktivt og receptivt
  4. Hvem har …?
    • alle har fx 3 billeder, der ikke må vises til de andre; resten ligger på bordet med bagsiden opad
    • det går på omgang at spørge om et billede, man har:
      • ”hvem har en blå firkant med orange rundt om?”
    • præcis forklaring, beskrivelse er nødvendig for at fortælle, hvilken brik man er ude efter
    • auditiv korttidshukommelse er nødvendig for de andre for at vide, hvilken brik der blir spurgt om
    • hvis ingen har billedets makker, fisker man et nyt ekstra kort op fra bordet
  5. Har du …?
    • som ovenfor – man spørger én bestemt spiller:
      • ”har du en blå firkant med orange baggrund?”
      • ”har du en grøn brik med en gul trekant på?”
    • hvis svaret er nej, fisker man et ekstra kort fra bordet
    • forklaring, beskrivelse er nødvendig for præcist at fortælle, hvilken brik man er ude efter
    • auditiv korttidshukommelse er nødvendig for at kunne forstå forklaringen
    • auditiv hukommelse er også nødvendig for at huske, hvem der spørger, hvis man nu selv har den brik, en anden er blevet spurgt om

Så udfordringen er, som jeg ser det, at du er omhyggelig med at organisere dine spil, så det ER nødvendigt at bruge sprog for at spille dem. Se fx indlægget om barrierespil eller indlægget om instruktionsspil.

Loading

Leave a Reply