Har lavet et materiale til at arbejde med personlige og possesive pronominer.
Dansk morfologi kan være lidt besværlig at få has på, når det handler om de personlige pronominer. Så i min butik hos Teachers pay teachers har jeg oploadet et spil om just det.
Spillet består af i alt 60 kort, hvorpå der er ‘spisere’ (en dreng, to drenge, en pige, to piger, en panda, et får/lam, en bjørn + en papegøje) og ‘mad’ (et æble, to æbler, en banan, to bananer (plus 1 blankt kort og 7 kort med ting, man ikke har lyst til at spise)). Der er 14 kort kun med ‘spisere’ på. På 7 af dem er det de samme spisere som på kortene med spisere + mad, og på 7 af dem er det andre spisere – dvs. en anden pige, en anden panda, nogle andre drenge etc. Og så er der billeder af mad – både lækker og ulækker mad.
Hvis du kun bruger kortene med både spisere og mad, kan du fx
- bruge substantiver, når I taler om kortene: drengen/drengene spiser et æble (æblet) /to æbler (æblerne), fåret/fårene spiser en banan (bananen) / to bananer (bananerne)
- bruge personlige pronominer om spiserne: han/hun/de/den/det spiser et æble (æblet) /to æbler (æblerne)
- bruge pronominer om maden: drengen/drengene spiser det/den/dem
- bruge pronominer om både spisere og mad: han/hun/de/den/det spiser den/det/dem
- bruge possesive pronominer om maden
- drengen/pigen/han/hun spiser sin (egen) / sit (eget) / sine (egne)
- pandaen/fåret/den/det spiser sin (egen) / sit (eget) / sine (egne)
- børnene/dyrene spiser deres egen/eget/egne
Hvis du også inddrager kortene med kun spisere på, kan du få sætninger som fx
- pandaen spiser sin banan (hvis det er dens egen banan, vel at mærke)
- pandaen spiser dens banan (hvis det er den anden pandas banan)
- pandaen spiser hans/hendes/dets/deres banan (hvis det er nogle af de andre spiseres bananer)
- han/hun/den/det/de spiser sin/sit/sine eller hans/hendes/dens/dets/deres …
Og hvis du tar et mere personligt synspunkt, kan barnet ‘være’ en eller flere af spiserne og sige
- jeg/vi spiser min/mit/mine …
- jeg/vi spiser din/dit/dine …
- jeg/vi spiser dens/dets …
- jeg/vi spiser deres/jeres …
Endelig kan du bare spille med spisere og mad og lave de sætninger, der passer til barnet 😉
For at gøre det overskueligt, vil jeg anbefale dig at fx arbejde med en dreng, som spiser, og så skiftes til at trække kort og beskrive den situation, der opstår:
- han spiser hans bananer (kort med den anden dreng + bananer)
- han spiser sit æble (kort med den samme dreng + æble)
- han spiser kroner (kort med kroner)
- han spiser deres bamser (kort med piger + bamser)