Ugens pin er disse 2 skønne illustrationer af sætninger, der kan vendes om 🙂
For hvilket billede viser “elefanten maler pigen”, og hvilket viser “pigen maler elefanten”? Og hvilken situation er den mest sandsynlige i den virkelige verden?
Eksempler som dette kan hjælpe dig i dit arbejde med at vise børn, at på dansk er rækkefølgen af ordene i vores sætninger essentiel, når det handler om at afkode, hvem der gør hvad. I almindelige, fremsættende sætninger (jf. indlægget om Bamses spil om at konstruere sætninger) er rækkefølgen subjekt + verbum + objekt:
- først fortæller vi, hvem der gør noget = subjekt
- så fortæller vi, hvad vedkommende gør = verbum
- så fortæller vi, hvem handlingen ‘går ud over’ = objekt
Billederne ligger på min opslagstavle om grammatik. Jeg har fundet dem på en russisk facebookside, hvor jeg også fandt disse 5 eksempler på sætninger, der kan vendes om: