Sommetider sker der det fornøjelige, at der kommer kommentarer til en pin. Jeg har fx lige pinnet denne blæksprutte på opslagstavlen med tegninger, hvor der er huller ligesom på blækspruttens ben. Har fået denne kommentar: “Har vist ikke helt fanget hvad man skal med de huller” …*
Så det må vist være på sin plads med en forklaring på, hvad jeg bruger ‘de huller til’.
Når et barn er lige ved at kunne producere et targetfonem korrekt, kan det være godt med en aktivitet, hvor vi får sagt det pågældende fonem (eller fonemkombination) mange gange lige efter hinanden – jf indlægget om velærer og sugerør. Vi kaster med en terning, der bestemmer, hvor mange gange vi skal sige vores target. Mens vi siger det, sætter vi lige så mange prikker med en bingomarkør – dvs. vi fylder hullerne. Den, der sætter den sidste prik, har ‘vundet’.
Der plejer at komme ret meget farve ud af bingomarkørerne (og det er sjovt at trykke dem hårdt mod papiret), så jeg vil anbefale, at du bruger et skriveunderlag under papiret med det billede, hvis huller I skal fylde. Så slipper du nemlig for pletter på bordet …
I stedet for prikker fra bingomarkører kan I fylde hullerne med små legobrikker eller andre små ting. Eller I kan starte aktiviteten med at lægge ting i alle hullerne og så efterhånden fjerne dem.
- Tak til Sofie for kommentaren til blæksprutten. Håber, du kan bruge forklaringen!
Hej ..
Mange tak for svar. – jeg er måske bare ikke så stærk i fagudtryk, så jeg bliver lige nød til at spørge, hvad tagetfornem betyder …
Jeg har en lille gruppe i børnehaveklassen, der skal have lidt ekstra træning i bogstav kendskab, så suger alt til mig.
Og super inspiration du har 🙂
Sofie
Dejligt, du kan finde inspiration i sprogkiosken!
Targetfonem er den (eller de) mållyde, man arbejder med i en given aktivitet.
Vh. Ulla