Vidensdeling

https://dorthesnow.com/wp-content/uploads/2016/07/vidensdeling-1024x585.jpg

Er der tid til vidensdeling? Er der tid til ikke at vidensdele? Vidensdeler du med dine kolleger? Dine gamle studiekammerater? Får du noget ud af at vidensdele?

Blogger og folkeskolelærer Josefine Jack Eiby står bag sitet edu21.dk, instagramprofilen og facebooksiden af samme navn og har som sin erklærede mission at øge sine (lærer)kollegers lyst til at dele gode idéer med hinanden.

Og jeg er i virkeligheden ude i samme ærinde 🙂

Jeg går også klart ind for vidensdeling, og jeg blir glad, hver gang jeg opdager et nyt vidensdelings-sted, hvor jeg kan blive klogere. I ‘gamle dage’ gik jeg på biblioteket, på legeteket, gik på jagt i lærernes materialesamling eller snakkede med kolleger. Jeg var med til at opstarte et netværk af børnelogopæder, der i en årrække mødtes 4-6 gange om året og diskuterede alt fra testning, intervention og evidensbasering til forælderinvolvering, strukturreform og logopædens rolle.

I dag kan jeg stadig bruge papirbaserede vidensdatabaser, OG jeg kan gå på nettet og suge til mig, alt det jeg orker! Der er bloggere, podcastere, facebookgrupper, pinnere, twittere og instagrammere. Sites med materialer og kurser. Endnu ikke så overvældende mange danske og til gengæld et hav af udenlandske.

Som for så mange andre fællesskaber og organisationer tænker jeg, at teorien om Participation inequality fint kan forklare, hvad der sker på nettet, når det handler om logopæders vidensdeling: “1% create content, 9% share and repackage, and 90% listen and learn on social.”

Og foldet ud:
Influencers: The 1% – These are the content creators, the group that drives the conversation about a given topic. These could be reporters covering the latest tech companies and writing about a new product (…). Either way, when Influencers create content, others listen.

Advocates: The 9% – Advocates take what is created by those super cool influencers, and repost it to their social media feeds. Retweets, likes, shares all do this, and Advocates do this with reckless abandon. Funny cat video that you shared on Facebook? You are an advocate for that cat video’s creator.

Enthusiasts: The 90% (Everybody else) – Ok, you don’t post, you just are a scroller. No problem with that, we all do it. We lurk. We see what is going on, we click on content created by Influencers and shared by Advocates we follow but never post our own. It’s OK.”

Josefine Jack Eiby opfordrer i et indlæg på Alineas podcast Didaktor sine kolleger til at begynde at vise og dele, hvad de kan, og hvad de laver: tag et billede, lav en kort video; læg det på instagram, facebook; skriv et par linjer. Mere skal der ikke til for at vidensdele. Mere skal der ikke til, før man hører til den ene procent, der skaber viden – også hos andre.

Hun har opfundet hashtagget #lærerpral … jeg vil fremover bruge #logopædpral, og jeg vil opfordre alle jer andre til at gøre det samme!


Jeg blir nødt til at tilstå, at jeg har svært ved at forstå, hvad der er blevet af fuge-s’et i vidensdeling hos alle de mennesker, der kalder det for ‘videndeling’. Dansk sprognævn anerkender begge versioner. For mig at se, må videndeling komme i samme kategori som alle mulige andre fugebogstavs-løse ord som fritidhjem, lørdagkylling, tillidmand, ombudmand, redningvest, videnskabminister, hundhalsbånd, sneglhus, børnhave …

Jeg kalder det videnSdeling. Så det.


Alpers R (2016): We’re all (mostly) lurkers in the 1-9-90 rule of social media; LinkedIn

Loading

Leave a Reply