Ugens pins (hvor er klovnen?)

Hvis du vil træne et enkelt specifikt begreb (eller kun et par stykker), kan det være godt med et spil, hvor du skal bruge de samme ord igen og igen, så det kun er de(t) ord, du vil træne, der udskiftes. Et supergodt eksempel på dét, er et lille spil, som jeg har fundet på Pinterest.

Spillet er konstrueret som et matrix-spil, hvor du skal ha 2 aspekter til at passe for at finde det billede, der passer præcist. Aspekterne er de ting, der er på den lodrette akse (bord, telt, stol), og de præpositioner/forholdsord, der vises vha. ikoner på den vandrette akse (foran, over, under, bagved, ved siden af) – disse ting er vist på ‘plade’ nr. 1. På billederne (på ‘plade’ nr. 2) er der en klovn, der befinder sig et eller andet sted i forhold til tingene: foran en stol, under et telt, ved siden af et bord.

Print begge plader ud og laminér dem, så de kan holde til at blive brugt en masse. Klip de små billeder ud med klovne på og læg pladen med aspekterne foran barnet.

  • Begynd enkelt med at lade barnet matche billederne i forhold til aspekterne: her har du en klovn, der er ved siden af teltet – start med at finde rækken med teltet – når du har fundet teltet, kigger på du på ikonerne og finder det, der betyder ‘ved siden af’ – klovnen skal ligge i det felt, der både betyder ‘telt’ og ‘ved siden af ‘
  • Når barnet har styr på både ting og præpositioner, går du videre: træk et kort (som barnet ikke ser) og fortæl, hvad der er på: en klovn under et bord – hvor skal det billede ligge?
  • Lad barnet trække et kort og fortælle dig, hvad der er på, så det er dig, der skal lægge det det rigtige sted.
  • Lav to eller flere eksemplarer af hvert klovnebillede og læg dem på bordet med bagsiden opad. Træk 3-4 kort op hver og skifts til at spørge hinanden: har du en klovn bag ved en stol? (se indlægget om spil og sprogbehov).

Loading

Leave a Reply