Læsemakker

Endnu en dansk blog at følge med i: Mia Finnemann Schultz’s blog Læsemakker, som jeg glæder mig meget til at læse.

På Læsemakker er der indlæg til ‘fagfolk’, ‘forældre’ og til ‘frivillige, pårørende og andet godtfolk’.

Første indlæg lyder sådan her:

Kender du det: På vej hjem fra forældremødet tænker du videre. Hvad var det, lærerne sagde? Læse 20 minutter hver dag med mit barn. Gør jeg egentlig det? Hvordan skal jeg rette læsefejlene? Hvad skal vi læse i? Hvad var det der Lix?

Mange af spørgsmålene lever videre. Og de bliver helt aktuelle næste aften, hvor du sidder med dit barn og læser – med alle gode intentioner – og så…

Jeg har en del erfaring med de her spørgsmål og situationer. Og jeg har noget faglig viden, jeg gerne vil dele uformelt her på siden. Så hvis du af og til tænker over denne del af samværet med dit barn, så følg med her på bloggen.

Og om Læsemakker skriver Mia følgende:

Læsemakker er en metode og det er en omsorgsfuld relation i et arbejdsfælleskab – en slags mesterlære. På min blog tilbyder jeg at være Læsemakker – i første omgang primært for forældre.

Jeg har arbejdet med vidensindsamling i en længere periode. Jeg har et stort netværk og en masse uddannelse og jeg har bl.a. importeret metoden Læsemakker til Danmark fra Stanford Universitetet i Californien, USA. Jeg har skrevet bogen: Læsemakker – sammen om læsning, som kan købes på Gyldendal.

Jeg har også et liv ved siden af, hvor jeg er forælder, der går til forældremøder, og ven til en masse andre forældre, der også går til forældremøder. Blandt meget, meget andet. Jeg oplever ofte, at man som forælder får oplysninger og instuktioner fra skolen, som ikke helt er uddybende nok eller som kommer til kort når man sidder med sit yngel derhjemme. Og at være forælder er helt anderledes end at være lærer (og jeg er begge dele – på papiret)!

Så jeg synes at det muliges kunst er det mest interessante. At bruge de forhåndenværende søm fornuftigt. Den bane, hvor der er spillere, der vil spille med.

Læsemakker skal være en frugtbar relation. Det vil jeg gerne dele viden om og jeg vil gøre mit bedste for, at den viden også kan bruges i dagligdagen – når du skal være læsemakker.

Skriv et svar